ai
Adakah uols pernah rasa cam bushan nyer hidup ni.. lalu uols pun berkata dalam hati
" kan bagus kalau aku ada itu, ada ini, duduk kat sana, duduk kt sini, kerja jadi tu, kerja jadi ni? "


"Most people are about as happy as they make up their minds to be." - Abraham Lincoln 


Persoalan nya? Kenapa kita tak rasa bahagia dengan hidup kita sekarang? hurm...

1. Hari-hari berlalu tanpa makna.

Begitulah rutin harian kita yang bekerja & tak ada keluarga lagi ni.. kalau ada keluarga lagi panjang rutin nya. Sedar tak sedar usia dah makin banyak dan mak ayah kat kampung pun dah bising " Bawak-bawak la cari calon menantu untuk kami ni"  ~ wiihiii

So, buatlah sesuatu yang berbeza hari ini untuk menjadikan hari ini lebih bermakna dari semalam. :D lakukan apa yang ingin kita lakukan, cari masa dalam kesibukkan untuk melakukan perkara yang luar dari rutin kerja anda setiap hari... ia pasti menyeronokkan. Woha.

2. Obses kepada masa lalu atau masa depan.
Kita selalu bimbang dengan masa depan dan sedih dengan perkara yang dah belaku tak seperti yang kita harapkan. Kita akan kehilangan semalam dah esok jika terlalu memikirkan perkara yang lepas yang tak mungkin akan datang kembali atau masa depan yang belum tentu pasti. Right now is life. :)

Perkara yang lepas kita jadikan tauladan or mungkin sempadan untuk kita menjalani hidup sekarang.
Hari esok jangan kita nantikan. :D ia pasti akan muncul bila tiba saatnya dan apabila ia muncul gunakanlah setiap saat sebaik mungkin agar ia menjadi sejarah yang terindah pada hari seterusnya.

3. Ingin menjadi orang lain.
Bila kita sedar yang kita mula membandingkan diri kita dengan jiran, kakak, adik, sepupu, sepapat, Siti Nurhaliza, Hazama atau sesiapa saja dalam dunia ni.. BERHENTI!!!

Setiap orang sangat berbeza. Jangan cuba nak jadi orang lain. Jadilah diri sendiri. Ambil masa dan carilah kelebihan yang ada pada diri anda dan bersyukur dengan segala nikmat yang Allah berikan kepada kita.

Lihatlah orang-orang yang kurang bernasib baik, dan kita akan belajar menjadi manusia yang bersyukur dengan apa yang Allah dah beri pada kita.

"help people who have less if you are able.. you'll see why"

4. Terlebih aura negatif.
Setiap hari-hari yang kita lalui, pasti ada senang, ada susah. Bila senang kita tak akan sedar bahawa kita senang, tapi bila susah kita akan merasai setiap detik kesusahan kita tu... itu la manusia kan.

Kita hanya merancang, segalanya Allah yang tentukan. Setiap perjalanan pasti ada ranjau yang menghalang, jadi terpulang pada kita untuk melihat ranjau & duri tu sebagai masalah yang menghalang kita dari terus mencapai kebahagiaan atau, satu cabaran yang perlu kita tempuh untuk menjadikan kita lebih kuat.

5. Kurang keyakinan diri.

Kadang-kadang akan ada perasaan rendah diri dalam diri. Sebagai contoh, bila tengok kawan-kawan ada ada pangkat besar, pakai kereta besar dan of coz gaji besar. Kita akan jadi hilang keyakinan diri bila berdepan dengan mereka.

Tingkatkan keyakinan diri, cari kelebihan yang ada dalam diri kita dan raikan. Bila dalam proses mencari kelebihan diri kita temui kekurangan diri jangan memperkecilkan diri sendiri..Apa yang perlu kita buat adalah ambil tindakkan untuk memperbetulkannya.

6. Bertangguh-tangguh.

Procrastination

Erk... Tabiat ni memang paling susah nak di lupuskan, lebih-lebih lagi bila duduk depan tv. Lepas satu cerita satu cerita. Cerita zaman sekarang ni pulak jenis bersiri yang kena follow tiap-tiap hari kadang2 samapai dekat setahun baru sinetron tu habis. Habis semua kerja tertangguh. tup tap tup tap, deadline sampai...baru kalut nak buat semua tugasan yang tertangguh. Buat kelam kabut kualiti pun tak memuaskan... akhirnya siapa yang susah? diri sendiri juga kan.

"very little is needed to make a happy life; its all within yourself, in your way of thinking" ~ Marcus Aurelies

Untuk memulakan sesuatu tu memang susah, di tambah pulak dengan tahap kemalasan yang tinggi dan gangguan-gangguan luar yang menarik perhatian kita untuk melakukan sesuatu tugasan. Apa yang kita boleh lakukan ialah dengan menjadi seorang yang lebih fokus dan jauhkan diri dari semua makhluk-makhluk yang melalaikan. utamakan mana yang lebih utama.




ok.. cukup setakat ini, kalau nak tulis banyak lagi nih... tapi cukup la setakat ini perkongsian kita untuk hari ini.. Live your life to the max. :)  Hidup cuma sekali, mati itu pasti. Semoga Allah memberkati setiap saat usia kita.

Renung2kan ayat ini:-


Al-’Asr 103: (1-3)

[1]
Demi Masa!
[2]
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
[3]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.


sayonara, ku undur diri sebentar ya...




** picture sources: mr google 
0 Responses

Post a Comment