ai


Perjalanan menuju ke tempat kerja merupakan sesuatu yang mencabar setiap hari. Sebarang kemungkinan boleh berlaku, contohnya kesesakan luar biasa yang macam aku alami pagi tadi.

Perjalanan yang biasanya mengambil masa 1 jam, dah jadi 2 jam setengah. waa.. boleh sampai melaka dah tuh kalau lalu highway Plus.

Stress ?? Memang stress.... so macam mana nak mengatasi stress ketika kesesakan lalu lintas?

1. Bersarapan pagi.
    - Aku selalu sangkut dekat jalan puncak jalil untuk ke susur keluar ke sungai besi. Orang lain tension bila sampai kawasan tu sebab adei, kereta bergerak macam kura-kura & sekejap-sekejap. Tapi bagi aku tempat tu la yang paling ai nanti-nantikan. Bila sampai kt spot tu, apa yang aku buat bukak nasi lemak yang di beli kt kedai sorang makcik di area rumah. Pergh, aroma nasi lemak tu memang cukup menghilangkan tekanan gituh... lepas ambil bau, apa lagi? masa untuk menikmati sarapan pagi. =)

2. Bersolek
   - Sebelum keluar rumah, tak payah nak bersolek/ melilit tudung bagai. Anda akan ada banyak masa sewaktu jalan jem untuk bersolek. Kalau pakai make up awal-awal mesti cair punya bila sampai kt office tu. So, bawak la cermin sederhana besar dalam kereta, sepanjang kesesakkan tu, kita make up la puas-puas. Tepek la berapa banyak pun nak tepek.  Lilit la tudung ikut gaya apa pun. :) Sedar-sedar dah sampai ke destinasi. woha. masa anda tak terbuang begitu saja.

3. Baca buku/Majalah/comic
   - Aktiviti ni agak merbahaya, cuma boleh dilakukan kalau jem yang sangat teruk sampai tak bergerak boleh la buat aktiviti ni. Tapi atas tanggungjawab sendiri tau. kalu tercium kereta depan ke, te-reverse ke belakang ker. Jangan cari aku mintak ganti rugi pulak ya.  aku cadangkan jangan la baca buku yang berat-berat isi nya. tak pasal-pasal semakin tertekan. Baca majalah yang ringan-ringan atau comik yang boleh buatkan kita tergelak guling-guling dan dalam masa yang sama menghilangkan stress... :)

4. Menyanyi lagu dengan kuat ikot radio.
   - Masa ni la kita nak asah bakat yang terpendam berkarat dan bersawang dalam diri kita. Bukak lagu kegemaran dan ikut menyanyi ala-ala mentor atau American Idol ker. Kalau kita selalu berlatih, bakat yang selama ini terceruk malu dalam diri kita akan mengeluarkan diri dengan sukarela tanpa dipaksa. Tak payah nak bayar duit mahal-mahal pegi karoke. Korang bukak CD karoke dalam kereta, and nah melalak sepuas hati walau suara tak berapa nak mantop macam Samlah mentor, tak ada sapa yang peduli. wiiwiiii

5. Berzikir
   - Dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang. Bagaimana nak mengingati Allah, adalah dengan berzikir dan mengagumi kebesaran ciptaan Allah. Dalam perjalanan renung kejadian matahari, awan, langit pokok-pokok yang membuktikan kebesaran Allah yang maha kuasa. Petua ni la yang terbaik, tak rugi pun siap dapat pahala lagi ada. :)

Setakat ni dulu apa yang aku dapat suggestkan apa yang anda boleh lakukan di kala anda menghadapi kesesakan trafik...

Apa-apa pun berhati-hati lah ketika dalam pemanduan. Keselamatan adalah yang paling utama. Tak usah nak stress-stress. Kita stress pun tak guna, bukan kereta tu boleh bertukar jadi kapal jet pun. :) lainla transformers. (**bagus jugak kalau dapat bumble bee sebiji kan).
0 Responses

Post a Comment