ai



Allah kurniakan kita selama 24 jam sehari dan mintak lebih kurang 30 Minit sahaja dari 24 Jam tersebut untuk kita bersyukur and menyembah Allah dengan menunaikan solat. Tapi kenapa susah sangat kita nak beri 30 minit kita itu hanya untuk berterima kasih dengan kurniaan 24 jam sehari yang dia dah bagi pada kita.

Kalau ada pun cuma buat sekadar berdiri, rukuk, sujud tanpa perasaan benar-benar rasa bersyukur dengan nikmat masa yang masih Allah kurniakan.  Katannya .. 

'Alah, janji aku sembahyang, ada orang tu langsung tak sembahyang'. 

Inilah yang dapat aku perhatikan dalam kehidupan segelintir masyarat yang langsung tidak mengambil berat soal solat. Apa pandangan mereka tentang erti syukur dengan nikmat yang Allah kurniakan 

Aku bukan lah seorang yang benar-benar berilmu dalam bidang agama yang boleh aku bagi hujah2 yang mantap berserta dengan hadis-hadis soheh, namun aku ingin mengajak semua berfikir tentang apalah sangat 30 minit itu untuk kita tunaikan hak Allah dan bersyukur dengan 24 jam sehari yang di beri.

Andai Allah sudah mengambil semula 24 jam sehari yang dipinjamkan kepada kita, orang lain akan berikan kita 3 minit untuk solat jenazah. Tapi dapat ke 3 minit tu gantikan hutang kita kepada Allah 30 minit sehari yang selama ini kita dustakan? 

Mudah-mudahan ini akan menjadi ingatan dan panduan diri aku untuk terus menunaikan hak-Nya selama lebih kurang 30 minit sehari untuk mensyukuri 24 jam yang Allah kurniakan untuk aku. 

p/s - nota ini adalah untuk pesanan kepada diri sendiri dan untuk mereka-mereka yang ingin sama-sama menginsafi. 




0 Responses

Post a Comment